Doorgaan naar hoofdcontent

Kishkinta en sponsoren

Zo, alweer een tijdje geleden dat ik jullie iets heb laten weten. Ondertussen niet veel veel gebeurd hoor. Afgelopen weekend zijn Gert-Jan en Els geweest omdat we vrijdag naar het waterpark gingen. Ook de meiden van school kwamen naar Chennai om te zien hoe het project eruit ziet, het waterpark in te gaan en Chennai te bekijken.
Het waterpark (Kishkinta) was erg leuk. Ik vond het een combinatie tussen een kermis en een waterpark. Met attracties, glijbanen, waterval en zwembaden. Het was heerlijk om in het water te
zijn met de hitte. Ik heb genoten ervan. Daarna nog heerlijk gegeten in een super mooie tuin. Daar heb ik ook van genoten.
Zaterdags kwamen de meiden het project zien. En wilde we wat van Chennai zien. Ze hebben de grote shopping mall gezien, verder zijn we niet gekomen haha. Nog lekker gegeten in een chique restaurant waar alles voor je werd opgeschept enz. Het was een geslaagd weekend!
De schoolloopbaan van de kinderen heb ik nu eindelijk een beetje door.  Ze beginnen in de 1st standard als ze 4/5 zijn om vervolgens te komen bij 10th standard. Om daar te komen doen de kinderen staatsexamen. Deze kinderen hebben dat nu, van 3 tot 21 april zijn ze kei hard aan het werk om over de gaan naar de volgende 'klas'. Wanneer je bij 10th standard gekomen bent, doe je eindexamen. Deze zijn vorige week afgelopen. Dit hebben we gevierd door. Ijsjes te trakteren. Eind mei komt daar de uitslag van en dan ga je naar 11th standard. Dit is een specifieke klas voor bijvoorbeeld energie, verzorging of techniek. Je score van het eindexamen zorgt ervoor waar je komt. Als je dat haalt kom je bij de laatste 'klas' 12th standard en daarna ga je naar college of universiteit.
Je doet er net zolang over zoals je zelf wilt. Ben je gestopt bij de 6e 'klas' omdat je straatkind geworden bent. Wordt je daarna opgevangen door een organisatie zoals Karunalaya, hoe oud je dan ook bent. Je wordt weer terug naar de 6e 'klas' gezet. De regering heeft gezegd dat iedereen tot 10th standard moet hebben afgerond.
Verder wilde ik jullie nog wat vertellen over de sponsoren die hier komen. Want de laatste weken zijn het echt zo veel. Deze mensen komen vaak met de hele familie omdat ze of iets te vieren hebben zoals verjaardag of trouwdag, of ze willen iemand herdenken. Wanneer er een sponsor komt, wordt dat op een bord geschreven zodat men het weet. Ze brengen altijd eten mee. Enkele keren maken ze dit zelf. Maar vaak is het door een bedrijf gedaan.
Bij elke gelegenheid beginnen we met praysong. Ik ken deze al bijna uit mijn hoofd. Er gaan dan 8 jongens naar voren om het te zingen. De rest blijft zitten. Wanneer dat afgelopen is, gaat de oude man wat vertellen. Over de familie en de gelegenheid. Dit is in Tamil. Daarna doen zij een gebed. Vervolgens zegt de oudste 'Welcome, claps go' en gaan de kinderen in een bepaald ritme klappen om de sponsoren welkom te heten. Hierna moeten we staan. Afhankelijk van de gelegenheid zingen we het verjaardagslied of zijn we een minuut stil. Het eten wordt daarna voor iedereen opgeschept en wordt het gebed voor het eten opgezegd. Er wordt nog 'Thank you, claps go' gezegd en de kinderen klappen weer in het ritme, daarna mogen we eten. Vaak hebben we een verjaardag maar gisteren hadden we een familie die hun opa wilde herdenken. Deze is een jaar geleden overleden. Tijdens de minuut stilte moest ik heel erg aan mijn eigen opa denken. Deze ontzettende lieve man is op 2 januari overleden. Op dat moment miste ik hem zo. Hoe blij opa altijd was als we kwamen. Ik weet nog goed dat voordat ik weg ging met hem, oma en mama uit eten ging. Hij vertelde hoe hij oma had ontmoet en hoe hun leven vervolgens samen kwamen. Tijdens die minuut stilte dacht ik aan dit moment en mijn lieve opa die bij mij is hier in India. Die trots is op mij. Die avond heb ik even in mijn boekje gekeken waar alle dierbare​ in hebben geschreven. Gelukkig ook nog mijn opa, vlak voordat hij overleed. Ik denk aan u!

Reacties

Populaire posts van deze blog

De tweede week

Een week achter de rug met dubbele gevoelens. Maandags hadden we een lunch die erg pittig was. Mijn maag vond het net even te veel van het goede en ik ben de hele week ziek geweest. De eerste twee dagen op bed blijven liggen en daarna wel met de jongens activiteiten gedaan. Vanaf vrijdag ging het stukken beter. Omdat ik mij een beetje op de achtergrond hield, was ik veel aan het observeren. Er vielen een aantal dingen op; zoals hoe de kinderen en leiding drinken. Zij doen dat niet met de beter naar de mond toe, maar ze gieten het water (wat ze het meeste drinken) in hun mond. Verder zijn er nog meer dingen die mij verbazen. Indiase mensen zeggen geen ja, maar gaan met hun hoofd een aantal keer heen en weer. Nu ben ik erachter dat het ja betekent, maar in het begin dacht ik dat ze steeds nee bedoelde. Er verwarrend als je dat niet weet. Verder lopen er kippen, eenden, hanen, muizen en eekhoorns rond over het terrein waar de kinderen voetballen en spelen. De kippen zijn nuttig, omdat z

Het is bijna zo ver

Jaaaaa, over een paar dagen is het zo ver. Woensdag vlieg ik naar het verre Aziƫ om stage te gaan lopen in India. Super spannend allemaal. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avontuur en belevenissen. Tot over een paar dagen

Laatste loodjes

Het is vandaag 23 juni 2017. Over 2 weken zit ik in het vliegtuig naar huis. Dan zit mijn avontuur erop. Ik ben 5 maanden van huis weg geweest. Heb 5 maanden veel geleerd over mijzelf en over wie mijn vrienden zijn. Ik heb 5 maanden mogen genieten van India, de cultuur, de mensen, het eten en het weer. Het voelt al alsof ik aan het afronden ben hier, terwijl ik nog 13 dagen heb. Maar vandaag heb ik er al 134 dagen opzitten. Wat zijn dan die 13 dagen, helemaal niets. Ik ben ook aan het afronden omdat ik net mijn school heb afgerond. Mijn stage is behaald, jeeeeej. Dat is ook waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest. Ik ben hier zo veel te weten gekomen over mijzelf en de wereld. Ben ook wel nieuwsgierig geworden naar de wereld. Nu is het tijd om extra te gaan genieten. Geen verplichtingen meer, het harde werken is beloond. Ik kan nu de laatste 13 dagen gaan doorbrengen met mijn kleine aapjes die het super leuk vinden om allerlei activiteiten te doen. Die activiteiten ga ik